Mot BUP.....

 
 
 
Godmorgon härliga fredag!
 
Nu sitter jag här i spänd förväntan och ska snart köra iväg till BUP för att där kolla min vikt och mina värden samt prata lite med behandlarna. Jag tror aldrig att jag har sett fram emot det så mycket som jag har gjort den här veckan och jag tror aldrig att jag har önskat så innerligt som nu att vågen ska visa på en sisodär +8kg ;) Jag inser väl att det inte är så väldigt realistiskt kanske, men man måste ju få drömma eller hur? För det är väl där runt 7- 8kg jag ska gå upp för att ligga på en bra och hälsosam vikt. Men som jag skrev igår så är det inte bara vikten det hela handlar om. Vid hård träning i kombination med svält kan ni säkert förstå att kroppen får ta en hel del stryk och det är inte bara vikten som drabbas. Hjärtat är ett exempel på organ som påverkas hårt och därför är det inte bara vikten som man kollar hos BUP utan även puls, blodtryck och faktiskt tempen.
 
När kroppen inte får i sig tillräckligt med mat börjar den bryta ner muskler för att förse hjärnan med blodsocker. Eftersom att hjärtat också är en muskel så påverkas även det. Hjärtat får dra ner på sin hjärtverksamhet och följderna är att puls och blodtryck blir lägre samt att man kan ha hjärtrubbningar. Just att hjärtat skadas är en av de största anledningarna till att anorexia faktiskt kan leda till döden. Ja utan tillräckligt med mat så går kroppen alltså in i sparläge, den gör allt för att spara så mycket energi den bara kan. Därför försämras även många av kroppens inre funktioner och processer som tex kroppstemperaturen och ämnesomsättningen.
 
Anledningen till att man, när man sedan börjar äta igen, kanske inte får någon respons från vågen är helt enkelt för att kroppen prioriterar att bygga upp och stärka inre organ, funktioner och processer i första hand. Helt plötsligt har kroppen tillräckligt med energi för att värma hela kroppen, ända ut till fingertopparna och lilltån! Den behöver inte längre ta av musklerna för att stilla sitt behov av blodsocker och kan istället börja bygga upp de så smått och den kan även börja öka på ämnesomsättningen igen. Ämnesomsättningen är de processer i kroppen där näringsämnen och läkemedel tas upp, omvandlas, bryts ner och omsätts till energi. Det är med andra ord väldigt viktigt att ämnesomsättningen fungerar som den ska i våra kroppar då den ser till så att energiförbrukningen fungerar och går runt. När ämnesomsättningen ökar förbrukar plötsligt kroppen ännu mer energi vilket självklart gör det ännu svårare att gå upp i vikt.
 
Den här veckan har jag kämpat på som aldrig förr och jag skulle bli så glad om det faktiskt visar sig på vågen och/eller mina värden. Men som sagt så finns det en hel del som min kropp måste "laga" så att vara säker på att få se märkbara framsteg går helt enkelt inte. Men det är bara att fortsätta kämpa och komma ihåg att kroppen mår riktigt bra av det!
 
Ha nu en riktigt bra dag och ta hand om er själva och er kropp!
 
Puss&Kram =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0