En tanke jag ville dela...

Hej på er! Hoppas ni mår bra!

Själv mår jag alldeles utmärkt! Jag har varit på gymmet och kört ett tungt men roligt armpass och senare ikväll blir det tjejmiddag med några riktigt fina tjejer! 

Det var något som slog mig precis och tänkte att jag ville försöka förmedla det här. Jag tror att vi alla är väl medvetna om den tränings- och hälsotrend som influerar vårt samhälle och de ideal som den medför. Man ska träna, äta nyttigt och vara hälsosam. Man läser om dieter hit och dit och att man ska träna si och så. Tar man snacks till fredagsmyset "syndar" man och följer man inte en nyttig kost blir träningen ett "slöseri". Vi jämför oss med varandra och vill inte vara sämre än någon annan.

Självklart är det bra att samhället har tagit ett steg mot att leva hälsosamt, men det finns gränser anser jag. För det första är vi alla olika. Vi kan inte jämföra oss med varandra. För en person kan en promenad vara träning samtidigt som någon annan tar en löptur eller en sväng till gymmet. Oavsett är det träning och träning är aldrig slöseri. Inte om man tränar för att man tycker det är kul och för att det är något man mår bra av. 

Det här med att det är en "synd" om man äter något "onyttigt" tycker jag är ett fel sett att se det på. Jag föredrar att tänka att jag ger mig något som jag tycker om och kan njuta av. Att det är något jag är värd och inte ska må dåligt över! För visst hör kost och träning ihop, men när man tränar för att kunna äta eller inte kan äta sådant som man faktiskt vill äta är det något som är fel. 

Nu i veckan har jag inte kunnat träna på samma sätt som tidigare veckor då jag har min sträckning och först kände jag mig lite stressad över detta då man på sätt och vis är insnörad i hela denna träningstrend som omger en varje dag. Men vid en andra tanke så tänkte jag att jag måste lyssna på min kropp. En lugnare vecka kommer jag inte dö av, i själva verket är det något som förmodligen kommer gynna mig. Detta var inte något jag kunde tänka under min sjukdom. Nej då var det ångest och nerdrag på mat som gällde så fort jag inte kunde träna som "planerat". 

Träning ska vara kul och känner man inte för att träna eller om kroppen säger ifrån ska men inte göra det heller. För det första blir träningspasset inte ens hälften så bra och träning ska inte bli ett tvång. För många är det så och jag har definitivt varit en av dem. 

Gud vad jag känner att detta blev väldigt rörigt men jag hoppas att ni förstår hur jag tänker! Låt dig inte dras med i tränings och hälsotrenden på fel sätt! Jämför dig inte med någon annan än dig själv och gör det som du mår bäst av! Träning är aldrig slöseri oavsett om du skulle ge dig själv lite extra gott att tugga på någon kväll då och då och all träning är bra! Du bestämmer vad som passar dig bäst, så är det bara! 

Ha nu en bra lördagkväll allihopa så hörs vi kanske imorgon!
Puss och kram <3





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0