Sover ni tillräckligt?

Godmorgon på er! Sovit gott?
 
Det här med sömn är väldigt viktigt, vilket jag är helt övertygad om att ni alla är väl medvetna om! Jag har på sista tiden blivit väldigt noga med min sömn och försöker alltid lägga mig i tid så att jag får sova mina värdefulla timmar! Ibland resulterar det till och med i att jag vaknar pigg och utvilad innan väckarklockan ringer vilket gör mig på lika bra humör varje gång! Som jag tidigare har skrivit sover vi bort en tredjedel av vårt liv och det är den tredjedelen som sedan avgör hur de resternade två tredjedelarna kommer att bli. Att vi tonåringar sedan behöver sova mer är förmodligen heller ingen nyhet och det på grund av att när man sover produceras en hel del hormoner, bland annat könshormoner som styr kroppens utveckling. 8-10 timmar ska vi helst sova, gör ni det?
 
Sover man för lite kan det leda till koncentrationssvårigheter, depression, diabetes, cancer-sjukdomar, fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, förkylningar och en hel del andra saker! Jag förmodar att inget av detta är något som lockar! Sömnen är helt klart undervärderad som livstilsfaktor vilket är dumt! Många säger att faktorer som påverkar ens liv positivt är sådant som att man ska äta rätt, träna, göra bra ifrån sig i skolan etc. men sömnen glöms ofta bort! Visst, bra kost och träning är två viktiga delar för en bra hälsa men sömnen är minst lika viktig om inte ännu viktigare!
 
Vi sover i dessa sömncyklar varje natt och det är faktiskt bara i de två cyklarna där man sover som näst djupast och allra djupast som kroppen faktiskt reparerar och återbygger sig själv! Träningen blir med andra ord ganska så meningslös om man inte får tillräckligt med sömn.
 
Visste ni att vi dessutom kan vara mer kreativa och komma fram till lösningar på problem när vi sover? Det är för att den del av hjärnan där vårt logiska tänkande sitter är mindre aktivt när vi sover samt att det "filter" som i vaket tillstånd begränsar våra tankar till välkända och respektabla sådana är delvis avstängt. Men jag tycker dock inte att ni precis innan ni går och lägger er ska ligga och funderar på ett problem då anledningen till att man oftast har svårt för att somna är på grund av att man har svårt att släppa på sina tankar!
 
Okej, nu har ni fått er en liten föreläsning om sömn om ni har orkat läsa alltihop, vilket jag förtår om ni inte har hehe! ;) Jag hoppas i alla fall att mitt budskap om att sömnen är livsviktig (jo man kan dö om man inte får sova) har nått fram! Ha nu en bra dag! Puss och kram <3
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Har bara en fråga, jag sover 5 timmar varje natt och det räcker för mig, vaknar utvilad varje morgon och är aldrig trött. Hur kommer det sig att jag kan göra det? kyssar

Svar: Det var en bra fråga! Till att börja med vill jag säga att jag är långt ifrån en expert på det här med sömn! Den informationen jag skrev ner i mitt tidigare inlägg fick jag reda på under en föreläsning klassen lyssnade på om sömn för att rätt bra tag sen, väldigt intressant faktiskt!
Det här med hur många timmar vi behöver sova skiljer sig självklart från person till person. Vissa behöver sova mycket samtidigt som andra inte alls behöver sova lika många timmar. Jag vet inte så mycket om dig min anonyma vän, men det jag vet är att åldern kan spela en viss roll då äldre personer generellt sätt inte behöver lika mycket sömn som yngre. Sedan är det även viktigt att komma ihåg att det faktiskt inte är kvantiteten utan kvalitén på sömnen som räknas! Blir du inte störd och får tillräckligt med djupsömn blir du återhämtad fortare. Ytterligare en sak jag vet är att man vaknar tidigt om kroppen inte har tillräckligt med näring och energi. Den väcker en då för att göra en uppmärksam och för att gå på jakt efter mat. Att lägga sig hungrig gör inte att man får sova gott direkt!

Jag kan tyvärr inte komma med ett perfekt svar på din fråga, men om du faktiskt vaknar efter fem timmars sömn, är utvilad och håller dig pigg och glad en längre tid så är det väl bara att tacka och buga! Det är verkligen inte alla som har det så bra! Kanske har du en väldigt bra kvalité på din sömn och behöver därför inte sova lika länge vilket ju är toppen!

När jag var sjuk tillät jag mig inte att vara trött. Istället för att sätta mig ner, ta det lugnt och känna efter såg jag till så att jag hade saker att göra hela tiden. Jag blev irriterad på folk som sa att jag skulle lugna ner mig för jag hade ju hur mycket ork och energi som helst! Hm eller inte... Sedan kom den dagen då jag faktiskt tillät mig att känna trötthet och gud vad trött jag var! De sa till mig att nu du Sanna kommer du känna dig så mycket piggare när du slutar tjuvträna och börja stoppa i dig massa energi, men så var verkligen inte fallet! När min kropp väl hade fått återhämta sig kom energin tillbaka som tur var, men det är väldigt viktigt att bara stanna upp ibland och lyssna på sin kropp! Hur mår jag egentligen? Ska jag ta den där löpturen, passet på gymmet, eller behöver jag kanske i själva verket vila?

Som sagt, kul att du frågade då det fick även mig att tänka efter! Hoppas att du fick lite svar på dina funderingar och om du fortfarande vill veta mer hade inte jag tvekat på att försöka ta kontakt med någon som verkligen kan det här med sömn! Kram!

SannaCeciliaNyberg

2013-10-23 @ 14:50:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0