Receptet som lovat....

Här kommer receptet på min super duper mega otroligt goda thaigryta som utlovat! Men exakta mått har jag tyvärr inte då jag inte hade något recept att följa och istället gick på smak och känsla när jag stod där i köket. Du får utgå lite från hur du själv vill ha det! Smaka dig fram och var inte rädd för att experimentera! 
 
Ingredienser:

* Kyckling
* Olja
* Kokos mjölk
* Jordnötssmör
* Röd currypasta
* Salt&Peppar
* Grönsaksbuljongstärning
* Lök
* Vitlök
* Morötter
* Röd paprika
* Champinjoner
(Broccoli, blomkål, bambuskott och sockerärtor kan jag tänka mig är väldigt gott att ha i det med)
 
Gör såhär:
 
Börja med att hacka, strimla eller dela alla grönsaker och kycklingen. I sådana här grytor gillar jag när det inte är för "finfördelat" alltså hackade jag inget utan strimlar och delar, men det är en smaksak! Därefter fräser du alla grönsaker i olja och river där i vitlöken. När det har fått fräsa i några minuter lägger du över det i en större gryta. Sedan är det kycklingens tur. När den fått lite färg saltar och pepprar du den innan den också får åka ner i grytan. Den behöver inte vara genomstekt för den får koka till sig i grytan sen! Innan du sedan häller i kokosmjölken ska du smula sönder buljongtärningen som också hamnar med resten av allt det goda! Därefter heller du alltså på kokosmjölken och tar i jornötssmör och röd currypasta efter smak. Hur mycket bestämmer du själv men ett tips är att ta lite mer när du tycker det är lagom för det smakar alltid mer i grytan än på tallriken tycker jag! Jag använde mig av en burk kokosmjölk men det får man anpassa efter hur många portioner man vill ha och hur mycket av de andra ingredienserna man har i. Sedan får allt koka ihop i några minuter och så har du sedan en väldigt smarrig middag att bjuda familjen på! Vad du vill ha till bestämmer du själv!
 
Bonne appetit!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0