Scones!

 
 
Självklart var det scones jag gjorde och goda, ja det blev dem! Vad är bättre en lördagmorgon än varma rykande scones tagna direkt från ugnen med en stor kopp te till? Nej det är inte mycket som slår det inte! ;)
 
När jag satt och mumsade i mig mina scones bläddrade jag samtidigt igenom dagens tidning och fastnade då vid en artikel som gjorde mig lite upprörd. Där stod det att nötfärsen i Findus enportionslasagne egentligen är hästkött från ett slakteri i Rumänien och att många andra företag så som t.ex. ICA och Coop har till stor risk även de hästkött i sina lasagner.
 
Inte är hästkött farligt att äta, men står det att något innehåller nötkött så ska det innehålla nötkött och inget annat tycker jag! Man känner sig annars väldigt lurad som konsument! Tydligen så visste inte Findus om att deras lasagner innehöll hästkött förrän de hade gjort tester på det och det tycker jag känns lite oroande. Vad innehåller de halvfabrikat som man går och köper i affären? Vad är det egentligen man stoppar i sig? Kan man lita på det som står i innehållsförteckningen?
 
Det bästa är att försöka undvika halvfabrikat och laga sin mat själv från grunden. Det tar kanske lite längre tid, men samtidigt så vet man precis var man får i sig och dessutom blir det oftast väldigt mycket godare!
 
Nu ska jag fortsätta att njuta av min lördag och jag tänkte dela med mig av det enkla och klassiska scones receptet så att även ni kan äta en riktigt god frukost!
 
Ha en superbra dag! =)
 
Recept 4 scones:
 
7-8 dl mjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
3-4 dl mjölk/filmjölk
100g smör
 
Blanda alla torra ingredienser. Smula ner smöret och finfördela det till en grynig massa. Rör ner mjölken/filmjölken, men bara så mycket att du kan forma det till en deg. Gör fyra runda scones, skåra ett kors samt nagga med en gaffel på varje scones. Grädda i ugnen på 250° i ca 10-15 min. Ta ut och njut!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0