lite om det där "förbjudna"

 
 
Godmorgon allihopa och välkommen ljuvliga lördag!
 
Har nyss ätit en lång och härlig frukost! Jag älskar och har alltid älskat helgfrukostar! Att ha tiden att göra sig något riktigt gott och sedan kunna sitta och äta det utan att ha något att stressa iväg till! Det är lyx om ni frågar mig! Och idag när jag tillåter mig och klarar av att äta sådant som innan var "förbjudet" i min värld blir det hela om möjligt ännu bättre! Dessa "förbjudna" livsmedel som jag har avstått från allt för länge har jag liksom intalat mig själv att jag inte tycker om, att det inte är gott och jag har sagt till mig själv att jag helt enkelt inte vill äta dem. Och tänker man på ett visst sätt tillräckligt länge och tillräckligt ofta så börjar man faktiskt till slut att tro på det. Men oj vad jag har ljugit för mig själv! De där livsmedlen är ju inte alls äckliga, tvärtom, de är ju sååå goda! Jag tycker ju visst om dem och ärligt talat så har jag nog egentligen inte alls velat avstå från dem. Det har varit det där anorexi-monstret som har spökat i mitt huvud. Det har fått mig att ljuga för mig själv och har gett mig dåligt samvete och ångest om jag åt något av det där "förbjudna".
 
Men idag är det annorlunda! Ångesten finns inte där på alls samma sätt längre, vissa gånger är den till och med som bortblåst! Och om monstret skulle börja viska i mitt öra så kan jag nu sätta silvertejp om dess mun och säga till den att jag inte alls blir misslyckad eller tjock om jag äter av det där som innan var "förbjudet". Detta är en stor befrielse ska ni veta! För varför ska man avstå från att äta sådant som man tycker om? Jag vet att jag innan har uppmanat er att äta vad ni känner för, att man inte ska se det som en synd att äta lite godis då och då och att man ska tillåta sig att verkligen njuta av det man äter. Det var då även en uppmaning till mig själv, men då var jag inte redo riktigt än. Jag var inte redo att handskas med ångesten och monstret inom mig, men idag är jag det! Så nu kan jag med gott samvete, igen, uppmana er att äta det ni känner för, att det inte är farligt att äta lite "onyttigare" emellanåt och att ni inte ska se lördagsgodiset som en synd utan faktiskt njuta av det! För jag inser nu vilken idiot jag har varit som har avstått från det jag älskar! Vi lever bara en gång så varför inte njuta av livets goda liksom?
 
Jag har fortfarande svårigheter när det kommer till vissa livsmedel, då framförallt de lite sötare och "onyttigare" varianterna, men verkligen inte på samma sätt som innan! Jag tror att man ska ta det hela lite succesivt, utmana sig lite smått hela tiden istället för att bom pang äta en hel chokladtårta! Jag känner i alla fall att dessa små utmaningarna, de små framstegen, stärker mig för varje gång och jag är helt säker på att jag i framtiden kommer att kunna äta precis vad som helst utan några jobbiga känslor som knackar på! Jag har alltid kunnat tvinga i mig en tårtbit, men det har verkligen inte varit med nöje och inte har jag mått bra efteråt, så att bara kunna äta en mindre bit kaka utan någon ångest kommer vara ett stort genombrott för mig och därefter en större bit och efter det kanske två!
 
Jaha, ännu en gång blev det ett mycket längre inlägg än vad som var tänkt! Jag hade egentligen bara tänkt titta in och önska er en bra lördag haha! ;)
 
Så ha nu en bra lördag allesammans, ta hand om er själva och varandra och kom ihåg att det är okej att njuta av livets goda! Jag säger inte att ni ska äta godis och dricka läsk varje dag, för det är faktiskt inte bra och hälsosamt för någon, men jag tycker att man med gott samvete ska äta det man tycker om och känner för att äta!
 
Puss&Kram =)
 
 


Kommentarer
Tove

Åh du skriver alltid så bra Sanna! Jag tycker också om helgfrukost, då lyxar jag också till det. Du är så stark som vågar utmana dig själv. Jag ska också försöka! Hoppas du får en underbar lördag. Det tänker jag också ha! Krraaaaam på dig<3

Svar: Tack fina du! Kram <3
SannaCeciliaNyberg

2013-04-13 @ 10:00:03
URL: http://tovetankar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0