Min dag och min löpning =)

Åh vad jag njuter för tillfället! Varför det? Jo jag har inga läxor! :) Eller jag har inget att göra tills imorgon i alla fall och jag vet inte när jag hade en sådan kväll senast. Det finns alltså saker att göra, men inget som inte kan vänta någon dag. Känslan av att gå hem med en hyfsat lätt väska var lite ovan och helt underbar! :) Nu skriver jag inte såhär för att klaga eller skrämmas. Jag gillar verkligen att läsa naturvetenskap och hemskt mycket läxor har vi inte då jag faktiskt hinner med en hel del på min fritid. Det brukar dock ändå vara något som behöver göras på kvällen, men inte idag inte! Därför passar jag på att njuta och ta det lugnt, det tycker jag att jag är värd! =)
 
En lång skoldag idag, men den har faktiskt inte känts fullt så utdragen. Äntligen är matteprovet över! Det var inte fullt så farligt som jag hade trott. Jag svarade på allt och gjorde mitt bästa, så nu är det bara att hoppas på det bästa. :)
 
Det blev en stallfri dag idag, så Simbis fick en mysig vilodag att bara gå runt och ha det skönt i hagen! Istället tog jag en promenad med en väldigt glad och otålig hund när jag kom hem från skolan och efter det fixade jag mat åt min något hungriga mage ;)
 
Nu sitter jag här i min pyamas efter en skön löptur i den mörka skogen ;) Ja min löpning var en sak jag tänkte ta upp i det här inlägget! Om ni inte förstått det vid det här laget älskar jag att springa! ;) Löpningen är även den en väldigt stor del av mitt liv, så jag tänkte skriva min egna lilla sammanfattning om den!
 
Det hela började med att jag slutade med att spela fotboll. Jag spelade fotboll från att jag var 6 till ca 13år. Jag slutade då Simba tog så mycket av min tid samt att mitt intresse avtog då vi spelade blandat med killar. Visst blev man tuffare då man spelade mot killar, men vid tretton års ålder börjar många killar att växa och då hade vi tjejer inte så jättemycket att säga till om inne på planen. Men det var inte fotbollen jag skulle skriva om!
Ett tag efter att jag slutat spela fotboll kom jag på det att jag saknade den pulshöjande biten. Att rida är även det svettig, men det väl ingen konditionsträning direkt. Så jag och en kompis bestämde oss för en dag (sensommaren 2009) att vi skulle minsann börja vara hurtiga och jogga! Det var jättebra att börja med en kompis! Vi stöttade och peppade varandra! Man var dessutom tvungen att ta sig ut om man någon dag inte hade jättelust eftersom att man inte kunde strunta i den andre. Så om man vill börja jogga så är mitt största råd att göra det med någon annan, i alla fall till en början!
Efter ett tag kände väl min kompis att det här med jogging ändå inte var riktigt något för henne, jag däremot var fast! Jag joggade inte jätteofta och det var inga långa rundor vi pratar om, men jag gjorde det och jag tröttnade inte. Sen kom vintern vilket ledde till ett litet uppehåll, men jag höll ändå igång i stallet, gick med hunden osv.
När värmen år 2010 kom och isen försvann från vägarna började jag så smått återuppta det jag påbörjat. Jag kände hur jag blev starkare och uthålligare. Jag kunde springa lite längre och lite oftare.
Sen dess har jag sprungit rätt regelbundet, dock blev det lite för mycket av det goda våren/sommaren 2011 så jag hade ett längre uppehåll från träning. Under hösten kunde jag till min glädje börja så smått igen och ja nu är vi här ett år senare :)
Vad ger löpningen mig? Jag springer inte p.g.a att jag vill gå ner i vikt, bli någon elitlöpare eller för att jag känner att jag måste. Jag springer för att jag tycker det är otroligt avkopplande och framförallt kul. Att vara ute och springa hjälper mig att rensa hjärnan och tänka över saker och ting. Jag vet inte hur många gånger jag har fått riktgt bra idéer när jag har varit ute på en tur!
Idag trivs jag bäst med att springa själv och jag springer ca 4 dagar i veckan. Det är min speciella egentid och jag behöver inte anpassa mig efter någon annan.

Om du funderar på att börja med att jogga tycker jag inte att du ska slänga iväg den tanken. Testa! Det passar inte alla, men kanske är du som jag. I så fall kommer det att ge dig mycket! Viktigt är att börja lagom och öka eftersom. Om man börjar med att springa en runda på 5km utan att ha tränat på ett tag kan jag nästan lova dig att det inte kommer att hålla. Då blir det bara att man drar sig för att ta sig ut, då man har i minne hur (antagligen) jobbigt det föra passet var!
Viktigt att komma ihåg är att det ska vara kul och det gäller all slags träning! =)
 
Ja nu fick jag skrivit om ytterligare en viktig del av mig! Nu ska jag snart gå och lägga mig då det blev en sen kväll full av plugg igår ;) Ska ner och ta något att äta först bara, för ni glömmer väl inte att kost och vila är minst lika viktigt som själva träningen!
 
Ta vara på er!
 
Kan du känna känslan av att springa fram på en mysig skogsväg som denna i solnedgången? Det kan jag!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0