Frukost, en bra start på dagen!

Godmorgon på er!
Har avnjutit det absolut viktigaste målet på hela dagen. Just det, frukosten! :)
För mig är frukosten lika självklar som att jag torkar mig när jag har varit på toaletten, men jag vet att den för alla tyvärr inte är lika självklar. 
Men varför är frukosten så viktig då? Jo, när du vaknar efter en hel natts sömn har din kropp gjort av med en massa energi och det bästa du då kan göra är att fylla på energidepåerna med en nyttig och ordentlig måltid! Då startar du kroppens förbränning och ger dig en bra grund för att kunna prestera på topp under dagen! Dessutom hjälper en stadig frukost dig att hålla vikten då du inte blir småhungrig och går därför inte och småäter och stoppar i dig en massa onyttigheter under dagen. Så om du skippar frukosten för att du vill "spara" energi och gå ner i vikt är du helt ute och cyklar!
 
Det finns helt enkelt inga nackdelar med att äta frukost, bara fördelar! Jag vet att många har svårt att få i sig något på morgonen, men mitt råd är att verkligen försöka! Det bästa är som sagt en rejäl frukost men att få i sig något litet är i alla fall bättre än ingenting alls!
Jag är en peron som älskar frukost! Tillskillnad från de som blir lite illamående vid tanken på att äta frukost så blir jag riktigt illamående om jag inte får i mig någon! Jag gillar att variera min frukost, inte äter vi samma kvällsmat eller lunch varje dag? Vad det blir beror helt på vad jag är sugen på och hur mycket tid jag har på mig. Här kommer lite tips på vad jag brukar äta till frukost!:
 
Havregrynsgröt! Många rynkar på näsan när de hör ordet gröt, men åh vad jag tycker det är gott! ;) Dessutom hållar man sig mätt i en evighet! När jag gör havregrynsgröt har jag ca 1dl fiberhavregryn, någon matsked riven kokos, (har ni inte testat kokos i gröt så gör det, supergott!) ca 2,5dl vatten elr mjölk och så det viktigaste, ca ett kryddmått salt. Utan salt smakar gröten ingenting alls! Blanda ihop allt och låt det koka upp tills du fått den konsistens du önskar!
Sedan finns det hur mycket som helst man kan toppa sin gröt med. Min absoluta favorit är "bananjordnötsgegga" ;) Jag mosar ca en halv banan och blandar det med jordnötssmör som jag breder ut över gröten. Jag har bara en sak att säga MUMS! ;) Men även bär, frukt, nötter, frön och kanel är toppen i min smak!
 
Favorit gröten med favorit toppingen!
 
Naturell fil. Fil är en frukost som återkommer ofta. Jag äter naturell fil som jag själv smaksätter och toppar med vad jag känner för. T.ex. frukt, bär, nötter, frön, riven kokos, kanel och mina favorit flingor för tillfället, Havreflakes!
 
Smörgås/knäckebröd. Det blir mest på helgen jag äter smörgåsar då jag har mer tid på mig. Jag är en av dem som inte bara kan ha ett pålägg på min macka! ;) Man kan variera pålägg i all oändlighet! Testa dig fram, det fanns en massa smakkombinationer som är helt fantastiska om du frågar mig! Här är några av mina favoriter:
Skinka-paprika-ost (den ska ha bra smak, t.ex. prästost)
Salami-brieost-gurka
Ägg-kaviar-gräslök-svartpeppar
Ägg-skagenröra
Skinka-ägg-majonäs-svartpeppar
skinka-avokado-svarpeppar
avokado-ägg-skagenröra
leverpastej-gurka
skinka-rödbetssallad-senap
rödbetssallad-köttbullar
skinka-keso-krydda (t.ex. pizzakrydda)
Ja här var då alltså några haha ;)
 
Detta är de vanligaste av mina olika frukostar, men något jag har till allt är ett kokt ägg! :) Jag är en riktig "äggmänniska" haha! ;p
 
Sedan finns det hur mycket mer som helst man kan äta, ibland gör jag scones eller havrebanan pannkakor. Man kan göra toast, våfflor, mannagrynsgröt, ja det finns hur mycket som helst att välja mellan. Jag hoppas nu att ni som tycker att frukosten är tråkig har fått lite insperation till en helt underbar frukost! :)
 
Men kom ihåg att det inte är vad ni äter som är det viktigaste utan att ni äter något! Gör er kropp en tjänst och ät frukost! :)
 
En bild på dagens frukost! Mmm blir nästan hungrig igen haha ;)
 
Vad har ni ätit till frukost? :)
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0