En rubrik var det ja....


Äntligen har det slutat att regna! Jag var ute och sprang innan och fy vad frusen jag blev! Blöt inpå bara skinnet! Jag skulle stanna till i slutet av min löptur och hjälpa min syster som har stalltjänst idag (Ja hon rider också, men har sin ponny stående i ett annat stall) och hade som tur var sett till att ha torra kläder att dra på mig! Haha jag stod där i stallet i bara underkläder (tur att ingen kom förbi ;)) och kände mig varmare än när jag hade alla blöta träningskläder på mig!
Jag tror att jag måste invistera i kläder som är bättre anpassade till detta tråkiga väder! ;)
 
Nu har jag i alla fall varit hemma ett tag, ätit lunch och gjort lite kemi, så jag har fått upp värmen igen. Ska snart iväg till stallet och då tänker jag klä på mig mycket kläder hehe. Vi får hålla tummarna för att det fortsätter att vara uppehåll tycker jag!
Det blir nog en sådan hemma eftermiddag/kväll idag! När jag kommer hem från stallet, förhoppningsvis hyfsat varm och torr, ska jag få undangjort lite läxor, kanske städa mitt rum, bara ta det lugnt och sedan laga tacos till hela familjen! :)
Vi i vår familj uppskattar alla tacos, vi äter det nog minst två gånger i månaden hehe ;) Vi har alltid använt sådan kryddblandning som man köper i affären när vi kryddar köttfärsen. Dock har jag kommit på det att det finns så mycket skit i sådan blandning! Har ni läst på innehållsförteckningen någon gång? Detta är vad som finns gemensamt i tacokryddmixen av olika fabrikat:
- druvsocker eller glukossirap ( dvs socker)
- salt
- kryddor ( flera olika sorter)
- potatisstärkelse, modifierad stärkelse
- jästextrakt
- smakförstärkare
- klumpförebyggande medel
( surhetsreglerande medel, rapsolja)
20% av kryddmixen består av kryddor och hela 80% består av tillsatser. Dessutom är 15% rent socker!
Varför stoppa i sig all denna skit, när det ändå är kryddorna som gör smaken?
Detta har jag tänkt på ett tag och kommit fram till att jag måste göra något åt saken! Tanken att göra min egen kryddblandning har letat sig fram. Jag har dock inte gjort något åt den tanken än. Jag kände att jag ville ha något att jämföra med, jag har ju endast ätit tacos gjort med köpemix.
Men igår när jag strosade runt på stan efter skolan innan jag tog bussen hem gick jag in i en av mina favorit butiker som har allt möjligt! Vad hittar jag inte där vid disken om inte en massa kryddblandningar! Och som skänkt från ovan står där, lite bakom de andra kryddorna, två påsar med, just precis, TACOKRYDDA!! :D
Snacka om att jag blev glad! Så en sådan kryddblandning fick följa med mig hem och ikväll ska jag alltså laga ordentlig tacos, utan tillsatser, till hela familjen! :)
Jag har faktiskt köpt alla ingredienser för att kunna göra min egen blandning nu när jag har en riktig att gå efter :)
 
                               
                            Hur gör ni när ni lagar tacos, använder ni köpekryddmix eller gör ni er egen? :)
 
Haha känner att dagens inlägg är väldigt matinspirerande, men utan mat kan vi ju inte leva eller hur? ;)
 
Nej nu ska jag iväg till stallet! Ha en fortsatt underbar helg och ta hand om er!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0