Ät vad du känner för!

Hallå världen!
 
Jag har tänkt på det här med mat. Visst är det ett väldigt diskuterat ämne! Det pratas om vad som är bra att äta och vad som inte är bra att äta. Man läser om alla dessa olika dieter och bantningskurer som kommer och går. Visst blir man förvirrad? Hur i all världen ska man veta vad som riktigt när det finns så många olika åsikter? Men frågan återstår, ska man låta sig påverkas av allt som media skriver? Är det inte så att man känner sin kropp bäst själv och vet vad den behöver? Bara för att en kvinna gått ner en massa kilo och känner sig piggare med hjälp av att följa t.ex. dieten LCHF, så betyder inte det att det fungerar på samma sätt för någon annan. Den personen kanske istället blir trött och inte alls får samma viktnedgång. Vi är alla olika och därför är det viktigt att vi inte jämför oss med varandra när det gäller mat och ätande!
Jag tycker att det bästa är att lyssna på sin kropp istället för massmedia. Tyvärr så har massmedian idag ett väldigt stort inflytande på oss. Jag erkänner själv att jag ibland blir en aning påverkad! Men då gäller det att komma ihåg att det är jag som är experten på min kropp!
Så vad ska man då äta? Ja jag skulle säga det att ät vad du känner för! Av hälsoaspekter kanske inte du ska proppa i dig pizza & snacks och dricka läsk varje dag, men det tror jag faktiskt att man kan lista ut själv! Jag tror faktiskt inte att man skulle må så bra av en sådan kost på lång sikt! Men det här med att man ska förbjuda sig att äta t.ex. kolhydrater, fett, sötsaker etc, bara för att det var vad man läste i en tidning igår, tycker jag är fel! Jag tycker att du i så fall ska göra det på dina villkor, alltså om du egentligen vill äta av dessa näringsämnen tycker jag att du ska göra det! Om man känner att nej, jag mår faktiskt bättre av att inte äta det där eller det här, man kanske inte är så förtjust i det, då ska man inte behöva göra det såklart! Men det viktiga är att man ser till att få i sig av alla näringsämnen för annars kan jag tala om för dig att din kropp kommer att säga ifrån! Och när det gäller sötsaker, vi lever bara en gång så varför inte få njuta av livets goda? ;) Se det inte som att du "syndar" en lördagkväll med en skål godis i handen, nej tänk att du unnar dig sjäv det goda och att du är värd det!
 
Något jag ändå vill slå ett slag för när det gäller detta med kost är regelbundenhet och variation. Vad menar jag med regelbundenhet? Jo det är faktiskt bevisat att våra kroppar må bra av att äta på ungefär samma tider varje dag och med max fryra timmar mellan varje måltid. Max fyra timmar, då måste man ju äta ofta tänker ni kanske? Jo men det mår kroppen bra av! Man ska äta fyra till sex gånger per dag t.ex frukost, mellanmål (t.ex en frukt), lunch, mellanmål, middag och ett kvällsmål. Att man går upp i vikt för att man äter innan man går och lägger sig är en myt! Vår kropp gör av med energi hela tiden, även när vi sover! Visste ni det att drömmer man om mat så är det för att man inte fått i sig tillräckligt med energi under dagen! Kroppen vill då göra en uppmärksam på detta och därför drömmer man om mat! Är inte vår kropp fantastisk? Dessutom, hur kul är det att sova med en kurrande mage? Jag sover i alla fall inte särskilt bra! :) Varför ska man då äta ungefär vid samma tid och så pass ofta? Om man äter på ungefär samma tider är kroppen förberedd. "Medhjälparna" som hjälper till vid matsmältningen är på plats vilket leder till att man inte känner sig t.ex svullen eller får ont i magen efter en måltid. Kroppen vet också att den kommer få mat vilket betyder att den inte oroar sig för någon framtida svält och därför inte behöver lagra energi. Att det inte ska gå mer än fyra timmar mellan målen är just därför att då tror kroppen att svälten står för dörren och börjar då bryta ner musklerna för att förse hjärnan med blodsocker.
Med variation menar jag att man ska få i sig av alla näringsämnena. Ja faktiskt ska man försöka med det vid varje måltid! Har ni hört talas om matcirkeln? Den är väldigt bra att utgå ifrån, om man får i sig något från varje "tårtbit" så blir kroppen som nöjdast! Visste ni att vid en variationsrik kost så slipper man sug? Håller ni inte med om att det är svårt att stå emot sötsuget när det slår till! När ett sug uppstår är det oftast på grund av att det saknats minst en grupp ur matcirkeln vid förra måltiden. Här har vår fantastiska kropp kommit på ännu ett sätt att göra oss uppmärksamma! Den får nämligen svårare att arbete om något näringsämne fattas och därför får vi dessa "sug".
Detta med regelbundenhet och varierat ätande är något i alla fall jag brukar försöka att tänka på!
 
Nej nu ska jag sluta skriva på min långa roman hehe... men det viktigaste som jag vill poängtera är att lyssna & lita på din kropp, den är fantastisk! Strunta i media, ät vad du känner att du mår bra av och vad du tycker om!
 
Nu ska jag ut i det härliga vädret och njuta av ledigheten! Hoppas att alla får en underbar tisdag! Var rädda om er! :)
 
 
Tog mig tiden att göra en riktigt smarrig frukost idag! Älskar kombinationerna ost-skinka-paprika,
skinka-rödbetssallad-senap och ägg-kaviar-gräslök-svartpeppar! Och så en banan och ett glas mjölk så var frukosten komplett! ;)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0