Vad ska jag bli när jag blir stor?

Hejsan!
 
Som jag skrev igår så fick vi besök av vår studieyrkesvägledare under dagen. Hon kom för att berätta för oss om de val vi snart ska göra. Valen om vilken inriktning man ska välja inför andra och tredje året på gymnasiet samt vilka kurser man vill läsa. Usch jag får lite ångest vid sådant här då jag inte har en aning om hur jag vill ha det i framtiden. Alltså vilket universitet jag vill läsa på eller ens vad jag vill läsa och utbilda mig till! Detta var en av anledningarna till att jag valde att gå just natur då det är en bred linje. En annan anledning var för att jag vill ha kul under min gymnasietid och då jag tycker att naturämnena är roliga tänkte jag att det skulle passa mig! Men att jag i framtiden ska jobba med något inom naturvetenskap är inte alls säkert!
Nu ska vi alltså välja inrikting, fördjupning och nya kurser, helst då utifrån vad vi i vårt senare liv ska syssla med. Syvan tyckte att det första vi skulle göra var att söka upp passande högskolor till det yrke vi funderar på och därefter se vilka kurser som är bra att man läst osv. Men hur i hela friden ska man kunna bestämma sig redan nu vad man vill jobba med om några år? Vissa kanske redan vet vad de vill bli, men jag är inte en av dem! Jag tror att jag kommer hindra ändra mig många gånger innan jag har kommit fram till vad jag vill syssla med.
Men trots min osäkerhet måste valen bli gjorda! De ska inte vara klara förrän den 15 februari så jag har tid på mig att fundera, men med erfarenhet av terminen som gått så går tiden mycket fortare än vad man tror!
Jag tror att det kommer sluta med att jag väljer som förra gången, mer med hjärtat än med hjärnan. Jag har svårt att tro att jag kommer, på knappt två månader, ha fått en uppenbarelse av vad mitt framtidsyrke kommer vara, så jag kommer antagligen att än en gång välja de kurser jag tror är mest intressanta och roliga!
 
 
Kanske blir jag doktor eller veterinär?                                          Polis hade kanske varit något för mig?
 
 
Eller en kock kanske?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0