Recept på ett förbaskat gott fröknäcke!

 
Hej på er!
I förmiddags gjorde jag en ny laddning av det helt gudomliga fröknäcket jag gjorde nu innan jul. Det är så himlans gott att man knappt kan sluta äta det när man väl har börjat! ;) Jag tycker det är synd att ni inte ska kunna njuta av detta så därför tänkte jag dela med mig av det väldigt enkla receptet!
 
Gör såhär:

1.) Sätt ugnen på 150° (ca 125° om ni tar varmluft och det lär ni behöva då det blir minst två plåtar)
 
2.) Blanda sedan ihop 2dl fullkornsdinkelmjöl (man kan säkert ta precis vilket mjöl som helt, ta det som finns hemma helt enkelt) 1dl sesamfrön, 0,5dl linfrön, 1-1,5dl blandade solrosfrön och pumpafrön (eller bara det ena eller det andra om man hellre vill det) och till sist 0,5 tsk salt.
 
3.) Rör sedan ner 0,5dl rapsolja
 
4.) Sedan 2,5dl kokande vatten.
 
5.) Rör ihop allt, det blir rätt så kletigt, och klicka sedan ut geggan på bakplåtsklädda plåtar.
 
6.) För att sedan sprida ut allt över plåtarna brukar jag lägga ett bakplåtspapper ovanpå så att jag kan sprida ut geggan med händerna (på så sätt bli man inte kladdig). Man ska göra det tunt, men inte så att där blir hål.
 
7.) Därefter brukar jag skära ut lagom stora bitar (man kan även bryta isär bitar när allt är klart men jag rekomenderar att skära ut då kan bitarna annars kan bli lite hur som helst) och strö lite flingsalt på innan de åker in i ugnen i ca en timme.
 
Lycka till! Men jag varnar er, det är beroende framkallande! ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0