Dags att sätta ner foten och säga ifrån....

Är det någon mer än mig som kan tycka att vissa modeller är alldeles för smala?! Der är ju inte konstigt att framförallt unga tjejer idag har skeva kroppsideal och utvecklar sjukdomar som anorexi när de kvinnliga förebilderna de ser i reklamer och tidningar med mera har BMI under normalvikt och ben som sticker ut här och var. Att vissa får bilden av att det är så man ska se ut tycker jag är skrämmande! Det finns inget hälsosamt med att sträva efter en sådan kropp och det kan jag med egen erfarnhet säga! Jag har faktiskt aldrig påverkats nämnvärt av smala modeller, men det finns definitvit de som gör det! Jag har dock dessvärre varit väldigt smal, vilket ni alla vet, och att vara underviktig och ha ett för lågt BMI är verkligen inte hälsosamt!
 
När jag under tiden jag åt fick höra att de på nyheterna tog upp att H&M:s modeller är för smala blev jag därför väldigt glad! Äntligen tänkte jag! Nu kanske de äntligen kan ta tag i detta allvarliga problem, för det är precis vad det är, ett allvarligt problem! Inte bara att det sprids ett osunt och ohälsosamt ideal i samhället, utan även för att modellerna tar stor skada! Som jag läste i en artikel så handlar det inte bara om att vara smal eller för smal. Det handlar om liv och död!
 
I Israel är det förbjudet att få modella i reklam och gå på catwalk om man har BMI under 18,5. Trots att det fortfarande är lite under gränsen för underviktig så är det definitivt bättre än att inte ha någon gräns alls! I Israel anorexi den vanligaste dödsorsaken för unga mellan 15 och 23 vilket är riktigt hemskt! Vem vet, om vi inte sätter ner foten och säger ifrån kanske detta i framtiden kommer vara något som gäller Sverige också! Tydligen var det en fotograf från Israel, som till stor del ligger bakom lagen där, som kommenterade H&M:s modeller och sa att ingen kunde säga att de modellerna var friska kvinnor.
 
Jag hoppas av hela mitt hjärta att de nu kommer göra något åt saken! Om jag får säga vad jag tycker ska ingen underviktig person få vara modell. Det är inte bra för någon, det är nästan som att uppmuntra folk till att svälta sig själv och ser man det ur den vinklen tror jag att de flesta håller med mig om att det är fel! Vi borde istället uppmuntra folk till att vara stolta och nöjda med sig själva, hur man än ser ut! För vi är vackra mina vänner! Det är okej att inte ha den där riktigt fasta rumpan, de slimmade benen eller platta magen. Ni har väl inte glömt att det inte är utsidan som räknas utan insidan! Det viktigaste är att ni mår bra och så länge ni gör det kan utseendet kvitta tycker jag!
 
Okej nu ska jag runda av, dels för att jag är trött och vet att det kan bli rätt rörigt när jag skriver då och dels för att jag vet att det inte finns många som orkar sätta sig och läsa inlägg längre än detta! Jag hoppas i alla fall att mitt budskap nått fram! Ha det så jättebra! Puss och kram <3
 
 
 


Kommentarer
Anna

Håller med dig om vartenda ord!

2013-11-18 @ 20:15:32
URL: http://sugarrush.devote.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0