Hemmagjorda maränger!

 
Mitt i mina förberedelser igår kom jag på att jag hade glömt att handla maränger! Att köra utan maränger kände jag var uteslutet så därför ställde jag mig och gjorde mina egna! Det var första gången och till min stora lättnad så blev de lyckade! Det var mycket enklare än vad jag hade föreställt mig och dessutom tyckte jag själv att de blev godare än de man köper i affären så detta kommer defenitivt att göras fler gånger! Självklart tänker jag dela med mig av dessa små läckra sockerbomber till er! :)
 
Grundrecept maränger:

Ugn 125°C (Varmluft 100°C)
 
3-4 äggvitor
1krm ättika
2 dl strösocker
 
Gör såhär:

Vispa äggvitornalångsamt med elvisp någon minut till ett vitt skum. Häll därefter i ättikan och vispa i ytterligare några minuter. Börja sedan öka farten på elvispen samtidigt som du häller i sockret lite i taget. Vispa lite kraftigare tills du har fått ett fast vitt blankt skum. Du ska helst kunna hålla bunken upp och ner utan att marängsmeten rinner ut.
Om smeten inte blir fast så kan det vara för att du vispar lite för kraftigt. Du kan, för att hjälpa det att bli fastare, droppa i lite citronsaft.
Efter att du har fått önskad konsistens på smeten kan du om du vill smaksätta den. Jag hade vaniljsocker i mina, men varför inte röra ner chokladsås eller hackad mandel? :) Om man vill piffa upp dem med lite färg så kan man hälla i lite karamellfärg!
Sedan spritsar du (eller klickar ut) dina maränger i önskad storlek på en plåt och stoppar in de i ugnen i 50-60min, tiden beror på hur stora du har gjort dina maränger och hur du vill ha dem. Tänk på att om du har mer än en plåt vilket jag hade så använd varmluft och då ska du ha temperaturen på 100° och inte 125°!
Innan du tar ut dina maränger så ta ut en för att kolla om den har den konsistens du önskar. Jag hade mina lite lite kletiga/sega i mitten så vill man ha dem helt luftiga och spröda bör de alltså vara inne lite längre än mina.
 
Har ni inte gjort era egna maränger innan så tycker jag att ni ska göra ett försök! För blir inte det mesta godare om man har gjort det själv? ;)
 
 
 
 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0