Den där innehållsförteckningen....

 
Jag har aldrig under min sjukdomsperiod räknat kalorier. Jag övervägde det många gånger, men orkade aldrig ta tag i det hela då jag insåg att det skulle ta upp väldigt mycket av min tid. Tid som jag hellre la på min träning istället. För bara att hinna med all den träning som jag "var tvungen till" krävde mycket planerande och om något inte följde mina planer vändes min värld upp och ner. När jag nu tänker tillbaka på det hela förstår jag inte hur jag orkade! Jag förstår inte hur jag kunde känna mig så misslyckad om jag bara hann springa 50 minuter istället för de 60 som jag planerat eller hur förbannad jag kunde bli om jag inte fick äta det jag hade planerat utifrån min träning. Eller jag förstår hur jag kände, men inser nu att det var väldigt korkat och verkligen inte friskt!
Men något som jag nästan alltid tog mig tid till var ändå att kolla vad allt jag åt hade för ingredienser och framför allt hur mycket kolhydrater det innehöll. För min del har nämligen rädslan för kolhydrater oftast varit strakare än rädslan för den totala mängden kalorier. Så att sluta kolla innehållsförteckningen på allt jag äter har varit en väldigt stor förändring för mig, men det har samtidigt gjort det lättare för mig att äta. Det är enklare att tänka bort att något innehåller socker och mycket kolhydrater etc när man inte har sett det skrivet svart på vitt. Att inte titta på innehållsförteckningen har varit till att släppa lite på mitt starka kontroll behov vilket faktiskt har visat sig vara till en stor lättnad! Att inte veta exakt vad något innehåller gör det inte lika svårt att säga till mig själv att det är okej att äta det och att min kropp behöver det!
 
Imorse när jag skulle äta frukost låg det framme ett bröd som jag inte har ätit på väldigt länge! Det varen ljus sort utan nyckelhållsmärkning, men då jag nu vet hur jag ska hantera mina känslor angående det kunde jag med gott samvete ta för mig! Det hela kändes riktigt bra medan jag stod där och förberedde mina mackor, i huvudet var allt lugnt och jag såg fram emot att få avnjuta min frukost. Men när jag sedan skulle lägga undan det brödet som blev över råkade jag kasta ett öga på innehållsförteckningen och fick då en stor klump i magen när jag såg hur mycket kolhydrater det innehöll, att det bara innehöll vitt vetemjöl och att socker stod som tredje ingrediens! (Ordningen på ingredienserna talar ju om vad det finns mest av osv.) Jag började genast känna avsmak, kunde känna ångesten komma smygande och började verkligen att ångra mitt val av frukost. Varför hade jag inte valt ett nyttigare bröd? Men sedan insåg jag vad som höll på att hända och sa till mig själv att jag inte hade någon som helst anledning till att få dåligt samvete. Detta var det bröd jag ville äta och skulle då självklart äta det, strunt samma vad det innehåller! Min kropp behöver ändå all energi den kan få! Jag tog ett djupt andetag, stoppade undan brödet och åt därefter frukosten jag hade förberett utan ånger! Måste få säga att jag är lite stolt över mig själv!
 
Så från och med nu tänker jag inte titta på någon innehållsförteckning, i alla fall inte på ett bra tag! För varför oroa sig för vad saker innehåller? Det viktigaste är att min kropp får vad den behöver och att jag äter sådant jag tycker är gott!
 


Kommentarer
Tove

Vad duktigt av dig att äta brödet! Jag förstår precis din ångest Sanna. Vad bra att höra att du vann mot den! Du vann kriget över mackan. Haha, där fick rösten allt!

Jag har inte heller gjort något speciellt i helgen. Mest tagit det lugnt och lärt känna mig själv. Gjort lite skolarbete vad beträffar brodera, läsa och räkna. Känslan när man är färdig är så skön, precis som du säger. Jag tror dock att du är betydligt bättre på att plugga än mig...
Jag skjuter upp det lite då och då. Men jag har en rolig nyhet att berätta angående gymnasieval som du säkert har läst! Vi får prata mer om det på onsdag.

Ha en fortsatt skön helg!
kram<3

Svar: Ja ett noll till mig! ;)
Man måste få ta sig tid att bara ta hand om sig själv också! Det låter som att du har haft en mysig helg! Hm, jag är också väldigt bra på att skjuta pluggandet hehe!

Ja jag läste det, gud vad roligt! Du måste berätta mer på onsdag! Jag längtar!
Kram <3
SannaCeciliaNyberg

2013-04-27 @ 19:36:29
URL: http://tovetankar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0