Hösten är vacker!

Hösten är inte min favoritårstid, men jag kan inte förneka att den är vacker! Jag kan gå runt och njuta av att se alla träd som skiftar i fina färger och stigarna som täcks av ett täcke i rött, orange och gult. :)
 
 
Har ni hört talas om Jantelagen? ;) Det hade inte jag förrän på franska lektionen idag! Eller lag och lag.... det är en mer en oskriven lag om jag har förstått det rätt. Om ni, som jag, inte hört talas om lagen innan så säger den att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än någon annan. Alltså att man inte får vara bäst hehe ;)
Jag tycker att det är en rätt rolig och ganska bra lag! Den hindrar att avundsjuka sprids och den trycker på det att vi alla faktiskt är lika viktiga!
Vi är alla olika, men har ändå gemensamt att vi är bra på vårt eget sätt och att vi alla är lika mycket värda! :)
Här har ni Jantelagens "tio budord":
1 Du skall icke tro, att du är något.
2 Du skall icke tro, att du är lika god som vi.
3 Du skall icke tro, att du är klokare än vi.
4 Du skall icke tro, att du är bättre än vi.
5 Du skall icke tro, att du vet mer än vi.
6 Du skall icke tro, att du är förmer än vi.
7 Du skall icke tro, att du duger något till.
8 Du skall icke skratta åt oss.
9 Du skall icke tro, att någon bryr sig om dig.
10 Du skall icke tro, att du kan lära oss något.
 

Jag fick tillbaka mitt franskprov idag och jag är nöjd med mitt resultat! Det finns klart utrymme för förbättring, men det kunde gått betydligt mycket sämre! :)
Jag tycker att just språk har blivit väldigt mycket svårare på gymnasiet. På högstadiet tyckte jag inte att franska var sådär värst svårt, men nu kan jag sitta som ett levande frågetecken på lektionerna ibland. Jaja, det gäller att verkligen försöka hänga med, göra sitt bästa och hoppas att det går vägen! Jag är inte den som ger upp bara för att något är svårt!
 
Nej nu tror jag bestämt att jag ska ta mig en löptur! Jag tittar nog in lite senare och slänger upp dagens outfite!
 
Ha det så bra så länge! :)
                                       
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0