Ägg!

Haha undrar ni över rubriken? Jo jag tänkte lyfta fram ett av mina absoluta favoritlivsmedel, ägget! ;)
Jag är en riktigt "äggperson" jag äter minst ett, oftast två ibland fler, ägg per dag! Jag älskar allt man kan göra med den lilla guldgruvan! Hårdkokt ägg, löskokt ägg, stekt ägg, äggröra, omelett, ja allt! Omeletter kan man variera i oändlighet och när jag äter hårdkokt ägg tycker jag att det är smaskens att ha t.ex. kaviar eller majonäs till.
Inte nog med att ägg är gott, det är dessutom ett oerhört nyttigt livsmedel! Det innehåller protein av hög kvalitet, har en bra fettsammansättning samt är sprängfylld med vitaminer och mineraler! C-vitamin och kalcium kan du inte få från ägget, men i stort sett alla andra essentiella näringsämnen får du i dig!
En annan bra sak med att äta ägg är att man håller sig mätt längre, eller jag gör det i alla fall! :)
Att ett stort intag av ägg skulle leda till ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar är vad jag har läst mig till en stor myt! Så inget kan hindra oss från att äta en massa ägg gott folk! ;)
 
Nu ringer min väckar klocka snart (ja detta är ett tidsinställt inlägg ;)) och i min frukost kommer det absolut att finnas ett kokt ägg! ;)
 
                                 
 
Här kommer receptet på en av min favorit omelett!:
Basen:
Smör till stekpannan
2-3ägg (beror på storlek)
2-3msk mjölk eller grädde
salt & peppar
 
Innehåll:
Purjolök
champinjoner
rökt skinka
smakrik ost
 
Jag blandar allt i basen och häller det i en stekpanna med medelhög värme. Obs! Stekpannan får inte vara för varm! När det börjar stelna (ser lite ut som en pannkaka) så lägger jag på resten av ingredienserna över halva omeletten. Därefter kommer det lite kniviga momentet. Jag ska nu vika, den halvan där jag inte har lagt något, över den halvan där alla smaskigheter ligger! Om jag lyckats har jag nu en fin halvcirkel som jag låter få en fin yta på båda sidor! Sedan är det bara att äta och njuta! ;)
 
Man kan somsagt ha allt möjligt i sin omelett varför inte lägga på potatis, paprika, korv, olika kryddor eller philadelphia ost? Det är bara att plocka vad som finns i kylskåpet! ;)
 
Hoppas ni får en bra torsdag! Var rädda om er! =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

SannaCeciliaNyberg.blogg.se

En blogg om allt mellan himmel och jord!

RSS 2.0